Integration - ett samarbete från båda sidorna

INTEGRATION - Ett sammarbete från båda sidorna
Det har talats mycket om integration på sistone. Hur misslyckad den är och vem fel det är att den blivit så misslyckad. Personligen tycker jag inte alltid vi ska fästa så mycket vikt på att de...n ALLTID är misslyckad då många utländska människor har lyckats väldigt bra i Sverige. Kanske mycket pg a egen maskin men i alla fall så har vi invandrare på högt uppsatta positioner också och med statusjobb. Ca 70.000 egna företagare är av utländsk härkomst.
Integration är något som måste ske från två sidor, annars är det dömt att misslyckas. Sverige måste välkomna människor in i systemet och människor måste bemöta välkomnandet med att vilja komma in i systemet. Kanske ligger det just nu mycket mer på oss om vi ska ha en framtid här och hur den ska se ut och jag önskar att portarna in till det svenska systemet stod mer vidöppet, speciellt för vissa folkgrupper som verkligen fått dörren smälld rak i ansiktet.
Men sen har jag märkt till min stora besvikelse och genom att delta och vara åskådare till många debatter, att vi har mycket att jobba på hos utländska individer också.
Jag sitter och läser att föräldrar tar ut sina barn från lektioner för att dom inte ska få delta i julpyssel även om det inte ens i närheten kan kopplas till något kristet, jag läser hur man förnedrar och klankar ner på en liten muslimsk flicka som valde att vara lucia men med vita huckla. man skriver att hon är "haram" och att hennes föräldrar borde skämmas, andra ungdomar sitter av ingen anledning och skriker skällsord om Sverige, man klagar på allt man inte får och visar ingen som helst tacksamhet för vad man faktiskt får. Man kallar andra utländska människor som vill integrera sig för judas och rövslickare och vägrar lära sig språket bara för att. Man skriver förnedrande om sederna som finns här och ger ett väldigt tydligt budskap om att man minsann varken ska behöva respektera eller ta del av dessa seder.
Detta är en väldigt liten grupp i jämförelse med dom som vill göra rätt men vi måste fortfarande våga prata om denna grupp utan att rasistkortet kommer fram. Vi måste våga säga att det faktiskt finns en del människor som inte vill delta i vårt samhälle och våga ta debatten som nu SD håller gisslan med sin rasistiska politik.
Jag har alltid förespråkat att man inte ska behöva komma hit och bli svensk på det sättet att man tvingas lämna sin identitet och sin kultur bakom. Jag förstår inte vikten av att bli svensk på det sättet. Man kan ju fortfarande vara indier och hindu men bo i Sverige och delta i svenska traditioner och seder ändå. Jag förstår inte SD:s resonemang om att det ena måste utesluta det andra. Vi är en stor värld och lever i ett litet Sverige. Det ligger i vårt intresse att vi har mångkulturella kontakter både från vårt eget land och utanför.
Men sen är det viktigt att man som blivande svensk medborgare har ett intresse av att göra rätt för sig, lära sig språket och bidra med det man kan. Vikten av att jobba sig in i systemet borde vara av högt intresse.
Om jag faktiskt ska säga något positivt om Sverige, som man är dålig på att göra, så uppskattar jag faktiskt Sverige på många sätt. Då jag bott i Italien och tagit del av ett förfallet system så uppskattar jag välfärden som funnits hittills, jag uppskattar att jag aldrig kommer att svälta ihjäl och att jag har rinnande vatten i kranen och tak över huvudet. Jag uppskattar att vi har demokrati och kan leva som fria människor. Jag uppskattar jämställdheten som jag kan ta del av som kvinna. Jag uppskattar t om politiken som jämfört med Danmark och Finland och andra europiska länder. fortfarande står ganska enade mot rasism. Jag uppskattar att ingen i stora drag faktiskt är fientligt inställda mot invandringen. Jag uppskattar alla svenska män och kvinnor som dagligen står upp för oss, debatterar för oss och ger sig ut i kamp på gatorna för oss. Jag uppskattar att jag är fri att vara den jag är!
Jag tror inte att man måste gå i kyrkan för att ta del av Sverige men jag tror inte heller att man ska tvinga sina barn att inte delta i lucia om dom vill. Barn är barn och ska inte påtvingas massa saker som vi vuxna väljer att tro på eller inte tro på oavsett om det är politiskt eller religiöst. Våra barn måste integreras för att få en chans här i Sverige och en chans till lika rätt i livet som svenska barn.
Vi är rädda som föräldrar. Rädda att inte känna igen oss i våra barn. Rädda att dom ska tappa sin identitet och kultur. Jag förstår den rädslan. Alla vill kunna identifiera sig med sin barn och att barnen inte ska glömma vem dom är och vart dom kom ifrån. Men om vi gör vårt bästa för att ge dem det hemma och samhället ger dem möjligheterna dom behöver för att delta i Sverige så kan dom bara få det bästa från två världar.
Min största önskan är att mina barn en dag ska kunna känna sig mer hemma här än vad jag någonsin gjort. Jag vill att dom ska känna sig som en del av detta land. Att dom respekteras för dom svenska medborgarna som dom faktiskt är!
När systemet och diskrimineringspolitik står emellan oss och våra rättigheter i Sverige då ska vi bekämpa det i allra högsta grad. Men när det är vi själva som står emellan våra rättigheter och möjligheten att komma in i Sverige så är det enbart djupt beklagligt.

Kommentarer
Postat av: mamma

Detta är precis det pappa och jag försökt lära dig.Jag blir så glad att du förstått.KRAM

2013-12-20 @ 10:03:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0