Tvångsmässiga handlingar

Jag vet inte om alla besitter någon typ av tvångsmässig handling?
Oavsett om det är städning, tvätta händerna ett x-antal ggr eller kolla
spisen så verkar det som att alla har någon grej som dom är smått besatta av.
 
För min del är det städning och allmän ordning och reda.
Städningen är så viktigt för mig att hela mitt liv slutar funktionera om
det inte är städat till perfektion i min lägenhet.
 
" Messed up apartment, messed upp brain"
 
Och tyvärr handlar det inte om någon vanlig städning när jag väl är igång.
Jag vänder ut och in på hela lägenheten för att komma åt varenda vrå.
Jag tar ut alla kläder ur lådorna och torkar ur dem för att sedan
lägga in strumpor och annat i perfekt ordning.
Jag sorterar bestick så att dom ligger vända åt en och samma håll.
Dammsuger i mina hårsnoddslådor och använder bokstavligen talat tandborste
när jag städar vissa utrymmen.
Sorterar t om barnens leksaker så att allting ligger i specifika påsar/lådor.
 
Det är extremt överdrivet och nästintill sinnesjukt.
Det är jag väl medveten om!
 
Men min hjärna slutar bokstavlig talat att funktionera när jag lever i oreda
och jag har svårt att ta mig an nya uppgifter när jag inte löst oredan hemma.
Beroende på hur jag mår i vardagen så kan detta ibland trappas upp.
 
Det är skönt på det sättet att man egentligen alltid kan
få oväntat besök utan att skämmas ... hahahaha.
Och när man har en liten tjej som kryper runt och stoppar allting
hon hittar i munnen så är det skönt att veta att det inte finns något
att hitta 99% av gångerna.
 
Faktumet att vi har väldigt stilrent hemma och lite möbler och prydnader
gör att städningen inte heller upptar hela min vardag heller.
 
Ibland kan jag tycka att det är jobbigt att ens liv är så kopplat
till ordning och reda och att jag ibland tror att jag löser mina
problem med att "städa ut skiten ur mitt liv".
 
Men vad kan jag säga?
Vissa dricker när dom har problem.
Andra flyr undan dem.
Vissa har tvångsmässiga beteenden som skadar dem.
 
Mitt lilla tvång är städning.
Jag känner att jag kom lindrigt undan....
 
Har ni något ni några tvång?
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0