Föräldrarskap eller föräldrarFANskap....

Det är patetiskt hur vi föräldrar komplicerar livet för oss själva och våra barn.
Och det är skrattretande hur stelt det är på en lekplats där man
fört sitt barn för att ta del av gemenskapen men sedan finner att
alla står på varsitt hörn och leker ensamma med sina barn.
 
Den där stelheten kommer mycket ifrån att vi föräldrar så snabbt
stör oss på andra föräldrar.
Är vi inte exakt lika i alla våra värderingar, i vår uppfostran och
i våran syn på barn så klarar vi inte av att integreras med varandra
utan att det blir irritation och skitsnack.
 
Inte heller kan vi slappna av och låta våra barn utvecklas själva
utan vi är ständigt bakom dem och hindrar dem att förstå social kompetens.
Personligen tycket jag att barn så snabbt som möjligt ska försöka att
lösa sina konflikter själva. I alla fall dom lindriga konflikterna.
Men det går oftast inte att ge dem den lärdomen för att alla nitiska
och överbeskyddande föräldrar är redan där och backar upp sina
barn som om det gällde kriget mellan Palestina och Israel.
 
Finns det en typ av föräldrar som jag inte klarar av så är det dessa
förbannade föräldrar som inte snabbt nog kan läxa upp andras barn
men som går med skygglappar när det kommer till deras egna.
Vet inte hur många sådana föräldrar som jag sparkat ut genom vänskapsdörren.
Jag har inget emot att någon tillrättarvisar mina barn om dom skulle
göra något fel. Jag är själv kanske t om alldeles för snabb att springa
fram och skälla på dem utan att veta om felet var deras eller andras.
 
Tyvärr så bevittnade jag förut alltför ofta hur hennes bästa väns mamma
 tillrättavisade henne eller anklagade henne för saker som
hennes eget barn egentligen var skyldig till och den relationen
kunde inte snabbt nog komma till ett slut.
 
Jag kan inte understryka nog hur värdelöst det är att låta
sin barn gå fria från konsekvenser som dom måste ta.
Det bådar varken gott för den sociala kompetensen eller
för dom framtida vänskaperna som dom med alla säkerhet kommer att ha!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0